Memòria d’activitats
I Fòrum de Guitarra - Desembre de 2002
El I Fòrum de Guitarra va ser la presentació pública de l’Associació Musical i Cultural José Luis Lopategui. Es va organitzar un acte a l’auditori de la Casa Elizalde de Barcelona el dissabte 15 de desembre de 2002 a les 6 de la tarda i es va convidar tres persones vinculades al món educatiu i cultural de Catalunya perquè fessin una semblança de la seva relació amb José Luis Lopategui: Reina Capdevila, reconeguda pedagoga, professora de la Facultat de Magisteri Musical de l’Escola Blanquerna i professora de sensibilització i llenguatge musical a l’escola Aula de Música 7, Carme Sánchez, directora de l’escola Peter Pan (Estudis Anglí), amb qui José Luis Lopategui havia col·laborat en la planificació educativa musical del centre i el mestre Joan Albert Amargós, un dels músics més rellevància en el panorama musical del nostre país.

A banda de la presentació pública de l’entitat, es van obrir les activitats de l’Associació amb un concert a càrrec de l’últim intèrpret que en José Luis Lopategui havia convidat al seu Curs Internacional de Guitarra. És així com el guitarrista francès (i exalumne de José Luis Lopategui) Gérard Pancracio va oferir un concert per a veu i guitarra amb la soprano Sophie Geoffroy-Dechaume. Al llarg del concert, Gérard Pancracio va anar traçant una semblança de la seva relació amb el que fou el seu professor i amic, interpretant, per exemple, la primera de les peces que el mestre li va sentir, la Sarabanda de Francis Poulenc.

II Fòrum de Guitarra - Novembre de 2003
Les activitats programades van girar a l’entorn de dos esdeveniments públics i gratuïts celebrats a l’Auditori Eduard Toldrà del Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona el diumenge 30 de novembre a la tarda. El primer, a les 6 de la tarda, era una conferència del compositor Joan Guinjoan titulada l’Aventura del compositor, en la qual va fer un recorregut per la seva trajectòria musical, fent especial incidència en els seus models compositius i les seves experiències creatives.

Després de l’anàlisi d’alguns fragments de la seva producció, hi va haver l’ocasió d’escoltar les seves obres Phrase i Duel. La primera, escrita l’any 1983, va ser interpretada per Andreas Gomà. Duel, escrita l’any 1976, va ser interpretada —en una versió molt celebrada pel compositor— per María José Santos i Xavier Luque.

A 2/4 de 8 del vespre, hi va haver un concert d’homenatge a José Luis Lopategui, organitzat pel grup d’alumnes que els últims anys havien estat més propers al mestre. La seva idea era no només presentar obres solistes, sinó fer treball cambrístic i així, recuperar una de les dimensions més lúdiques del Curs Internacional de Guitarra José Luis Lopategui, on la música de cambra era un veritable nucli de comunicació entre els intèrprets assistents al curs. Les peces que els intèrprets van escollir tenien un significat especial en la seva relació del amb el mestre Lopategui. Una de elles va ser composta especialment per a l’ocasió: The Wintersun, de Luc Meyers. El resultat del concert es va enregistrar en CD. Els participants a les sessions foren Alejandro Baleta, Josep Barcons, Eva Brotons, Andreas Gomà, Crístian Gómez, Miquel Guiteras, Xavier Luque, Leopoldo Neri, Santi Puertas, Albert Queralt, Sandra Rodríguez, Àlex Saborit, María José Santos, Núria Sempere i Albino Tena.

L’organització del II Fòrum va comptar amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i amb la col·laboració del Conservatori Municipal de Música de Barcelona.
III Fòrum de Guitarra - Novembre de 2004
El III Fòrum de Guitarra va comptar amb la inestimable presència d’un dels pedagogs més rellevants de la guitarra clàssica, el professor de l’Escola Politècnica de Hèlsinki Juan Antonio Muro, que va impartir un curs titulat Metodologia i didàctica de la guitarra clàssica en el nivell elemental.
El curs es va estructurar en diferents sessions de treball, en les que Juan Antonio Muro va exposar els principis de metodologia en la guitarra clàssica, va donar pautes per a la creació de materials adaptats a necessitats concretes dels alumnes, va parlar de la didàctica de l’expressió musical i va treballar la creació conjunta d’una obra a càrrec dels assistents al curs.
“L’expressió requereix tècnica i experiència de la vida; i els nens no tenen ni l’una cosa ni l’altra”. Amb aquestes paraules, Juan Antonio Muro va començar la primera sessió de treball després de presentar-se i d’establir el primer contacte amb l’alumnat. Va voler remarcar que el que presentaria seria només la seva visió de l’ensenyament a nivell elemental, fruit de molts anys d’experiència com a professor de guitarra i de pedagogia de l’instrument. La base de la concepció musical de Juan Antonio Muro és que l’instrument ha de servir per expressar i que, per tal de donar a l’alumne la possibilitat d’expressar-se, cal seguir un mètode.

En acabar les sessions de treball, en el concert de Final de Curs, un grup d’alumnes d’edats compreses entre els 7 i els 13 anys van tenir l’oportunitat de tocar peces de Juan Antonio Muro davant l’atenta mirada del pedagog. Superades les emocions de la interpretació, van poder intercanviar unes paraules amb ell, que van aprofitar perquè els signés el seu llibre de guitarra. Després de la intervenció dels nens, els participants al curs van oferir l’obra de conjunt que havien “construït” durant algunes de les sessions de treball amb el professor Muro. L’obra, d’uns 10 minuts de duració i titulada La nit, era el resultat de la simulació de classes col·lectives d’improvisació i creació amb els nens. En aquest cas, el paper dels nens va ser fet pels professors-alumnes assistents al curs.
IV Fòrum de Guitarra - Desembre de 2005
I Jornades de música de la Mediterrània
L’Associació Musical i Cultural José Luis Lopategui vol jugar un paper no només cultural, sinó social. A través del seu Fòrum de Guitarra vol establir una base òptima per a la trobada entre pobles. Bàsicament pel fet que la guitarra és un dels instruments més antics present —en diverses formes i varietats— a totes les cultures d’arreu del món. El seu avantpassat més obvi (la vihuela), va desenvolupar-se, de fet, en aquell marc convivència que fou la Península Ibèrica dels segles XIV i XV, i va arribar a la seva forma definitiva gràcies a l’encontre de les cultures jueva, musulmana i cristiana.

El IV Fòrum de Guitarra vol fomentar el diàleg a través del pont comú no sols de la música sinó d’un instrument en particular. Per això van contactar amb Dimitri Psonis, percussionista i instrumentista de corda polsada (ud, saz, buzuki, llaüt) nascut a Grècia. Juntament amb l'Eliseo Parra (músic i musicòleg de Valladolid) dissabte 10 de desembre, al matí, van fer una conferència d'aproximació a la música popular i clàssica de la zona que va de Bulgària-Grècia (món ortodox) a Turquia (imperi otomà) al proper orient (Palestina, Iran, Afganistan) fins al Nord d’Àfrica (zona d'influència islàmica). A la tarda (amb tres músics més, dos dels quals són de Bulgària i d'Iran) van fer un concert-col·loqui on tocaren música de tot l'arc mediterrani.

Diumenge 11 es van organitzar tallers de ud, percussió tradicional, clarinet i cant no només per a especialistes, sinó per a tots aquells amb ganes d'aprofundir en el tema. I el diumenge a la tarda es va organitzar una taula rodona en la qual vam comptar (a banda del Dimitri Psonis i l'Eliseo Parra) amb J. Barcena (arabista, músic i director del Institut d’Estudis Sufís de Barcelona), J.E. Ruiz-Domènec (escriptor i catedràtic d’història medieval) i Antonio Contreras (doctor en filologia romànica, traductor i medievalista), que va actuar de moderador.
Les conferències i tallers es van organitzar al Centre Cívic Pati Llimona i el concert va tenir lloc a l’Ateneu Barcelonès, tot de manera gratuïta.
V Fòrum de Guitarra - Desembre de 2006
II Jornades de música de la Mediterrània
Aquestes II Jornades de la Mediterrània es van dedicar-la a la rica tradició musical del sud del Marroc; i per fer-ho es va comptar amb la presència de dos músics de reconeguda trajectòria i prestigi com Javier Mas, guitarrista, llaütista, bandurrista, etc... i Abeljalil Kodssi que toca, entre altres instruments d’arrel africana, el sintir, amb la col·laboració especial del percussionista Asis Jogari, que van oferir el 2 de desembre un concert on la tradició musical Gnawa es fusiona amb llenguatges afins (i per a nosaltres més coneguts) com ara el blues.
Gnawa és el nom d’una comunitat de descendents d'esclaus subsaharians que s'establiren a Marràqueix al llarg del segle XVII i que ha continuat viva fins als nostres dies. La seva música és doncs un clar exemple de l'encontre de l'Àfrica negra amb l’Islam, i és preuadíssima per l'amalgama de sons que suposa (ja que els ritmes compulsius d'una tradició es fusionen amb les melodies hipnòtiques de l'altra).

Abans del concert es va programar una conferència-taller on Mas i Kodssi van donar una visió panoràmica de la importància dels instruments de corda polsada en l’arc mediterrani. A aquesta conferència es va convidar alumnes de grau professional de diferents escoles de música introduint-los en el mon de la música gnawa amb un petit dossier.

Tots els actes es van celebrar de manera gratuïta a l’Ateneu Barcelonès.
VI Fòrum de Guitarra - Juny de 2007
III Jornades de música de la Mediterrània
2007, Aula de Música 7
Pel 6è Fòrum l’Associació Musical i Cultural José Luis Lopategui va organitzar un concert per a l’Escola Aula de Música 7 amb el títol “2007, Aula de Música 7” a la sala Winterthur de Barcelona.
Amb l’excusa de la màgia i el simbolisme del meravellós número 7 (que dóna lloc al nom de la nostra escola per múltiples coincidències), l’associació i l’escola que va fundar José Luis Lopategui, va demanar a 7 compositor, tots ells íntimament relacionats amb l’associació (professors, ex-professors, pares i col·laboradors habituals) que escrivissin una obra basada en una de les 7 notes de la nostra escala musical per a cada un dels 7 grups corals o instrumentals de l’Aula de Música 7. Va néixer una obra on es barregen 7 estils, 7 concepcions musicals, 7 moviments basats en una nota que juntes acompleixen les 7 notes de l’escala: Sobre Do, Joan Albert Amargós ha escrit per un combo de jazz. Sobre el Re, Octavi Rumbau per un conjunt instrumental de 1r Cicle de Grau Mitjà. El Mi, és per Enric Palomar que amb un text de Miquel Fabre ha composat per conjunt coral de grau elemental, solistes instrumentals i rapsode. Sobre el Fa, Antoni Alburquerque, ha recreat pel taller del música del segle XX. El Sol ha estat per Peter Bacchus que ha escrit pel conjunt coral del Grau Mitjà i piano. La nota La, l’ha musicada Josep Barcons pel quartet de corda. I el Si, l’interpretarà el conjunt instrumental de grau elemental, amb música d’Oscar Larios.

Estem convençuts que, tocar música d’avui, estrenar obres pensades pel nivell dels alumnes, conèixer compositors que a més van dirigir els assajos i les obres, és una oportunitat única pels estudiants de música, així com pel públic que ho pugui escoltar.
VII Fòrum de Guitarra - Maig de 2008
IV Jornades Música Mediterrània
L’Associació Cultural i Musical José Luis Lopategui es va veure obligada modificar (per causes alienes a l’organització) el projecte inicial de les IV Jornades de Músiques de la Mediterrània, Cantigas de Sepharad, per un concert entorn a l’obra d’Eduard Toldrà, Vistes al Mar i l’actuació dels grups de guitarres del Conservatori Professional de Música de Badalona.
En aquesta ocasió, l’Associació Cultural i Musical José Luis Lopategui va comptar amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Aula de Música 7 i el Centre UNESCO de Catalunya, que celebra amb nosaltres l’Any del Diàleg Intercultural. Amb aquest concert, expliquem la influència que té la música com a element que afavoreix el diàleg i les relacions, com contribueix a fomentar els valors ètics com la pau, la tolerància i el respecte, capacitats imprescindibles per a l’ésser humà contemporani.
El Concert es va fer a l’Auditori de la Seu de l’Associació Cultural i Musical José Luis Lopategui, cedit especialment per a l’ocasió.
Els Grups de Guitarres del Conservatori de Badalona, dirigits per Vicenç Mayol, van obrir la jornada. El grup de guitarres de grau elemental està format per nens i nenes de 9 a 14 anys. El grup de guitarres de grau professional està format per alumnes i ex-alumnes del Conservatori. A més, hi ha alumnes de guitarra de l’Aula de Música 7 com a convidats.
El concert dedicat a l’obra del director d’orquestra, violinista i compositor Eduard Toldrà (1895-1962) va comptar amb la participació del Conjunt instrumental d’Aula de Música 7, que va interpretar sota la direcció de l’Oscar Larios el primer moviment de l’obra Vistes al Mar (1920), titulada La Ginesta, en una adaptació del mateix O. Larios. Però, abans, professors i alumnes de l’escola interpreten els Sis Sonets per a violí i piano (1922). Vam comptar també amb la col·laboració de l’Úrsula i en Joan Albert Amargós, amb la Cançó de Bressol de Joan Altisent, i el grup coral femení de cambra, Cambra 7, dirigides per Montse Meneses i acompanyades al piano per la pianista Eva Batlle amb L'alabau i, Menta i Farigola d’ Eduard Toldrà.
VIII Fòrum de Guitarra - Maig de 2010
Concert didàctic - pedagògic: arpa i percussió
El VIII Fòrum de guitarra i les V Jornades de Música de la Mediterrània es van celebrar el dijous 20 de maig a les 19.30h a la seu de l’Associació amb la participació de Maria Jesús Avila a l’arpa i Joan Marc Pino a la percussió.
Aquest dos reconeguts intèrprets han ofert a associats i famílies de l’escola Aula de Música 7 una sessió pedagògica on han presentat els seus instruments, l’arpa i la marimba especialment, alhora que també el seu comportament com a duet. Han explicat els diferents elements que intervenen en la producció del so, tant en el cas d’un instrument harmònic i de corda polsada, com és l’arpa, i un instrument melòdic i de percussió, com és la marimba, en representació dels instruments de percussió. I han interpretat un repertori de peces solistes i en duet repartint partitures i material didàctic divers per a tots els assistents.
El ventall d’obres que es van interpretar va ser molt divers, de Debussy a Salzedo i Fauré, per part de l’arpista, María Jesús Avila, en solitari; i els dos instrumentistes varen abordar obres de Brubeck, Kotsiert, Monti i Massenet. En Joan Marc Pino va decidir interpretar una sonata per a violí de Bach i Rotacions de Sammut.

Maria Jesús Avila, a l’arpa i Joan Marc Pino, a la percussió, són dos músics professionals, versàtils que ens han ofert una visió contemporània del binomi arpa i marimba. La participació d’escolars a l’acte, ha donat un caire diferent i molt educatiu a l’acte.
IX Fòrum de Guitarra - Abril de 2011
Dones compositores
L’Associació Musical i Cultural José Luis Lopategui ha volgut dedicar aquesta 9a edició del seu Fòrum de Guitarra al paper de la dona en la música. La dona com a transmissora i segurament creadora de moltes cançons populars, però també, d’obres musicals de gran bellesa, rigor i qualitat.
Va començar la jornada amb una conferència impartida per la música i compositora Montserrat Torras al voltant del tema que dona eix a l’acte. Va fer una curta introducció sobre la pròpia trajectòria professional com a compositora on va tractar el perquè de voler ser compositora, els seus estudis i el pas de la vida d’estudiant a la professional, els recolzaments familiars i els obstacles o dificultats a superar. Va tractar el seu compromís amb la societat i va recalcar dos punts importants: per una banda la rellevància que té l’existència de models (agafats com a referents), en aquest cas de dones compositores, i per altra banda, entendre que el fet que la dona avui dia encara és minoria dins el camp de la composició afecta conscient o inconscientment en l’èxit professional.
A continuació, es va presentar un concert amb alumnes, exalumnes i professors de l’escola Aula de Música 7 juntament amb col·laboradors de l’associació. Vam comptar amb la presencia de la cantautora Clara Sanabras i el músic Harvey Brough arribats de Londres.

Es van interpretar obres de Narcisa Freixas, Sofia Gubaidulina, María Linnemann, Fanny Mendelsson, Rebecca Clarke, Clara Schumann i Clara Sanabras.
Els actes van tenir lloc a la seu de l’associació el dissabte 14 d’abril de 2011.
Març de 2012: 1a edició del Concurs Infantil de Guitarra José Luis Lopategui
Consultar els membres del jurat i els premiats de les diferents edicions aquí